Recenzia: Sue George – WOMEN AND BISEXUALITY (Oľga Pechová)

Posted: február 14, 2008 in klasiky z archívu, recenzie
Značky:, , , ,

Sue George – WOMEN AND BISEXUALITY

Scarlet Press, London, 1993.

Kniha „Ženy a bisexualita” od spisovatelky a bisexuální aktivistky Sue George je jedním z mála zodpovědných pokusů o zpracování tohoto složitého tématu. Základem jejího textu jsou výsledku průzkumu, který provedla mezi 142 bisexuálními ženami ve Velké Británii. Kromě těchto jedinečných informací však také nabízí úvod do historie chápání bisexuality a historie souvisejících sociálních a politických kontroverzí. I tyto teoretické kapitoly jsou zajímavě oživovány množstvím citací shromážděných odpovědí.

V první kapitole se zabývá negativním obrazem, který bývá s bisexualitou spojován. Hledá jeho kořeny v problematických vztazích bisexuálních žen nejen s heterosexuální majoritou, ale i s částí lesbické komunity. V této části stejně jako některých dalších kapitolách  klade autorka důraz zejména na britské a v menší míře i na americké reálie, což může být českým čtenářkám poněkud vzdálené. Druhá kapitola je věnovaná stručnému popisu teorií bisexuality, zatímco část třetí analyzuje vztah mezi bisexualitou a feminismem.

„Žít jako bisexuálka” je název čtvrté, nejrozsáhlejší a nejpoutavější části knihy. Zde autorka prezentuje výsledky svého podrobného průzkumu. Věnuje se všem podstatným aspektům života bisexuálních žen, jako jsou například coming out, manželství, výběr partnerů či vztah k lesbické komunitě. Prezentované údaje je nutno samozřejmě brát s rezervou, neboť se jedná o sice významný, avšak nikoliv zcela reprezentativní vzorek bisexuálních žen.

Sedm životních příběhů bisexuálních žen tvoří kapitolu následující, která ještě více než předchozí ukazuje, jak různorodá zkušenost se může skrývat pod nálepkou lesbická žena. Navazující kapitola se pak zabývá rozborem jednotlivých definic bisexuality na základě odpovědí žen zúčastněných na výzkumu. Autorka se zde snaží ukázat některé základní životní vzorce, kterými se řídí různé typy bisexuálních žen. Knihu uzavírá kapitola věnovaná politickým aspektům bisexuální identity, což je u nás zatím téměř neznámé téma.

Jedná se o průkopnickou práci, která se bez předsudků pokouší zmapovat život této málo viditelné minority. Může být velmi užitečná pro ženy, které se považují za bisexuální, i pro ty, které mají za sebou bisexuální zkušenost a nejsou si jisté, jak ji chápat. Právě tak může být ale užitečná i pro další lidi, kteří přicházejí s bisexuálními ženami do styku, zejména pak pro lesby. Pomůže jim alespoň částečně porozumět složitému světu bisexuality, který bývá spojován s mnoha mýty a negativními stereotypy.

ZDROJ:Olga Pechová, vyšlo na http://www.bengales.cz/les-veda/bisexuality.phtml  28.5. 2005

Recenzia je uverejnená s láskavým poskytnutím a dovolením autorky.

© všetky práva vyhradené. Text, ani jeho časti nie je možné šíriť ďalej bez súhlasu autorky.